KULCSFOGALMAK
AZ ÓKORI ÉS KORA KÖZÉPKORI MŰVÉSZET
TANULMÁNYOZÁSÁHOZ
Acheiropoietosz
(Nem kézzel alkotott): A kora bizánci hagyomány több csodás módon
keletkezett Mária- és Krisztus-képmásról is tudott. A legnevezetesebb az
Abgár-legenda által leírt Mandylion, amely Abgár edesszai király (9-46) történetéhez
kapcsolódóan, csodás módon kendőn megjelent Krisztus-arc, töviskoszorú nélkül.
Agora:
a görög városok központi területe, közösségi tere, a társadalmi, üzleti
érintkezés helye.
Akropolisz: (görög: felsőváros)
az ókori görög városok erődített fellegvára, a város politikai és szakrális
központja. A legismertebb akropolisz az athéni Akropolisz, amely a Kr.e. VII.
századtól volt az istenek, elsősorban Pallasz Athéné kultuszának központja
(Parthenón, Erekhtheion, Propülaia stb.). Legfontosabb épületei az Kr.e. V.
sz. második felében épültek.
Akrotérion:
az antik épületoromzat csúcsát és két szélét koronázó díszítőelem.
Almandin: drágakő, rózsaszínes vörös vagy kékes árnyalatú
vérvörös színű gránát.
Amphitheatrum: ovális alakú római
szórakozóhely, ahol állat- és gladiátorviadalokat, néha – az erre
alkalmas létesítményekben – hajóscsatákat rendeztek. Két részből, a küzdőtérből
és az ezt körülvevő nézőtérből áll. A legkorábbi ismert amphitheatrum
Pompejiben maradt fenn, a legnagyobb a római Colosseum volt.
Antefix:
az antik épületek ereszét sorban díszítő terrakotta vagy márványlapok,
amelyek a lapos cserepeket összefogó kúpcserépek végződését takarták;
gyakran figurális vagy növényi ornamentális reliefdíszítéssel.
Apotropaikus: bajelhárító.
Apszis: az ókori római
építészetben a templomok, fürdők, bazilikák félkör alaprajzú térbővítménye.
A keresztény templomban a hajó lezárása, a szentély, ahol az oltár található.
Architráv: Az oszlopokon vízszintesen
fekvő gerendázat, amely két vagy több oszlop közét hidalja át. Az antik
építészetben a tetőzet súlyát hordja. Architrávnak nevezzük a templomok
kapuzatainak felső, vízszintes gerendáját is.
Arcosolium: az ókeresztény katakombák falába vájt, íves lezárású
sírfülke
Athonita
típusú építészet:
az athoszi görög főkolostor, a Megiszté Lavra (alap.) nyomán kialakult
kolostori épületcsoport. Erődszerű, bástyás falak belső oldalán emeletes,
földszinten árkádos épületszárnyak (lakócellákal és gazdasági helyiségekkel)
övezik a periboloszt (belső udvart), amelynek közepén egy tengelybe állítva
a keletelt katholikon (főtemplom), vele szemben a Ny-i tájolású trapéza (ebédlő),
köztük a phülé (kútház). Vendégház, könyvtár is tartozik az együtteshez.
Atrium:
az antik római lakóház fedetlen, központi udvara, amelyet oszlopok nem
vesznek körül; eredetileg a konyha rendeltetését tölti be, a
Auguszteion:
Konstantinápoly főtere. A Hagia Szóphia székesegyház – Szenátus – Császári
palota – Hippodróm épületei, épületcsoportjai határolják körül.
Basilica:
az ókori római építészetben a hosszúkás négyszög alaprajzú,
oszlopsorokkal hajókra tagolt törvénykezési és kereskedelmi csarnokok
elnevezése. Előzménye a hellénisztikus építészetben a sztoa.
Az elnevezés modern értelemben (bazilika) a IV. századi keresztény építészetben
kialakuló, hosszanti elrendezésű templomépületet jelöli, melynek főhajója
magasabb a mellékhajóknál és közvetlen megvilágítást kap.
Bizánci
templom általános képi programja: Mennyei
Jeruzsálem: Kupola (Pantokrátor), 4 arkangyal (világtájak), dob (12 tanítvány,
12 próféta), csegelyek: a Tanítás pillérei (Evangélisták). Földi Jeruzsálem/Egyház:
apszis (Istenszülő, apostolok áldozása két szín alatt, egyházatyák). Hajó:
az Egyház történeti ideje (Krisztológiai, mariológiai, hagiográfiai
ciklusok). Előcsarnok: Utolsó ítélet.
Bizánci
templom térfűzése:
Béma (belső szentély) a hozzá kapcsolódó szóleával (külső szentély)
és ambónnal (szószékkel) – naosz (hajó) – endo- és exonarthex (belső
és külső előcsarnok). Nők tartózkodási helye az empórák (karzatok),
ezek híján, így a posztbizánci időszakban a pronaosz (előcsarnok), amely
erre utaló megnevezést kap (zenska crkva, babinec).
Bucchero:
az etruszkok által használt szürke vagy fekete színű kerámia. Két fajtája:
vékony falú (sottile) vagy vastagfalú (pesante), a felületét díszíthették
bekarcolt, bepecsételt motivumokkal vagy domborművekkel is.
Buleutérion: görög tanácsház,
a tanács ülésterme. Oszlopcsarnokból, és a szónoklásra, valamint az oltár
számára szabadon hagyott térséget félkör alakban vagy három oldalról négyszögletesen
körülvevő lépcsős padsorokból áll.
Caldarium:
a meleg vizes medence a római fürdőben.
Cella:
görög vagy római templom belső helyisége.
Cella septichora: a korakeresztény
építészetben a hét karéjjal bővített kápolnaépület elnevezése. Pécsett
egy IV. századi cella septichora alapfalait tárták fel.
Cella trichora: a korakeresztény
építészetben általában a sírkamra fölé épített, háromapszisos, háromkarályos,
kisméretű kápolna. Magyarországon a pécsi ókeresztény temető területén,
a székesegyház alatt tártak föl egy cella trichorát.
Centrális tér: Egy központ köré
szervezett tér. Az alaprajz központi része lehet négyzet, görögkereszt, kör,
ellipszis vagy szabályos sokszög, amelyhez szimmetrikusan bővítmények
csatlakozhatnak.
Circus: ellipszis alakú,
középen futópályát magában foglaló, római épület, a fogathajtó
versenyek színtere. Lépcsős nézőtér keríti, a pályát középen kettéosztó
sávban oltárok, obeliszkek emelkedtek. A legnagyobb ilyen épület a római
Circus Maximus volt.
Cista:
henger alakú fémből készült fedeles doboz. A fedelén gyakran szerepelnek
emberi alakok vagy más díszek. A cisztát díszítő minták gyakran mitológiai
tárgyúak (ficorini cista).
Daedalikus szobrászat/stílus: az
archaikus kori görög plasztika első, szélesebb körben elterjedt, egységes
vonásokat mutató stílusa; emlékei a Kr.e. VII. századra tehetők, a
szakirodalomban elterjedt megnevezése csak konvencióból kapcsolja
Daidaloszhoz, a görög mitológiai hagyomány „első szobrászához”;
kialakulásában részben egyiptomi, részben közel-keleti minták játszottak
szerepet.
Deészis
(Könyörgés):
a trónoló Pantokrátor trónusa elé kérő imával járulók sora – Mária
és Keresztelő Szent János (az Előhírnök), Mihály és Gábor arkangyalok,
Péter és Pál főapostolok, evangélisták, szentek
Diptychon: A görög szó
jelentése: kettéhajtott. Diptychonon két egymáshoz erősített, díszített
táblát értünk. Az ókorban feljegyzések készítésére szolgált, ezért
belső, domború oldalában viaszt tartottak, amelyre íróvesszővel (stílussal)
karcolták a betűket. A késő antikvitásban és Bizáncban a legtöbb
diptychon elefántcsontból készült. Konzuli kinevezésekkor szokássá vált,
hogy az újonnan kinevezett méltóság diptychont küldött ajándékba (consularis
diptychon).
Dódekaorton
(12 főünnep).
Az egyházi év szerinti időrendjében a legjelentősebb Krisztus- és Mária-ünnepek
– Istenszülő születése (szept.8.),
Istenszülő oltalma (okt.1.), Szűz
Mária bevezetése a Templomba (nov.21.), Karácsony
(dec.25.), Úrjelenés (Theophania)=Vízkereszt
(a bizánci egyházban) (jan.6.), Jézus
találkozása Simeonnal (Bemutatás a Templomban) (febr.2.), Örömhírvétel
(Angyali üdvözlet) (márc.25.), Húsvét/Urunk
feltámadása (Anasztaszisz), Mennybemenetel,
Pünkösd, az Úr színeváltozása (aug.6.), az
Istenszülő elszenderedése/elhunyta (Koimészisz) (aug.15.).
Dromos:
a sír bejáratához vezető folyosó (főleg bronzkori kultúrák monumentális
épített, vagy halomsírjainál).
Egyházszakadás:
Az ókeresztény
kor végére a keleti és a nyugati egyház eltérő irányban fejlődött, s az
arab invázió hatására, mely nagyon nehézzé tette a kapcsolattartást, el
is távolodott egymástól. Nyugaton kizárólagos lett a latin nyelv, a római
rítus, a kötelező cölibátus, az egy szín alatti kovásztalan kenyérrel (ostya)
való áldoztatás, a Credo-ba betoldották a Filioque-t (a Szentlélek az Atyától
és a Fiútól származását), kidolgozták a purgatóriumról szóló tanítást,
és a pápai primátust joghatóságilag értelmezték. Keleten megmaradt több
rítus, több liturgikus nyelv, a nős férfiak pappá szentelése, a kovászos
kenyérrel és két szín alatti áldoztatás. A keletiek elutasították a
Filioque-t, vitatták a tisztítóhely nyugati értelmezését, s a pápai primátusban
csak tiszteletbeli s nem jogi elsőbbséget láttak. Mindezek miatt előbb
ideiglenes 867-869 között (I. Miklós pápa – Phótiosz pátriárka) volt
szakadás, majd 1054-ben IX. Leó legátusa Humbertus bíboros mondta ki a kiközösítést
Kerüllariosz Mihály pátriárkára és viszont.Aedicula:
kapuk, ablakok vagy fülkék keretelése oszlopokkal, architrávval és
timpanonnal.
Elektron: arany és ezüst ötvözete.
Eleusza
(Édesen
ölelő/csókoló): A második legelterjedtebb Istenszülő a gyermek Jézussal-ábrázolás,
amely a Hodigitria típusából alakult ki. Több neves prototípusa volt ismert.
A Mária ölében tartott gyermek Jézus átkarolja anyját nyakát, arcuk összeér.
(Vlagyimiri Istenanyja, Konstantinápoly, 12. sz. eleje)
Enkausztikus festészet: görög
festészeti technika: a viasszal elkevert festéket valószínűleg hidegen
felvitték az alapra, majd felhevített eszközzel ráégették. Az eljárás
tartósságot és mély színhatást eredményezett.
Epitáphiosz:
Festett, vagy hímzett ábrázolással díszített liturgikus textil. Sírbatétel-jelenettel,
vagy a Sírban fekvő Krisztus-testet ábrázoló lepel, amely a Nagypénteki
szertartások, körmenet idején használatos. Formailag követi, de funkciójában
eltérő, kizárólag oltárként használt az antimenzion
(oltárereklye-kendő), amelyett festett, hímzett, később fadúcról, majd, rézlemezről
nyomtatott metszet díszített a Pantokrátor, vagy Sírbatélel központi ábrázolásával,
a sarkokban a 4 evangélista alakjával. Dedikációs szövegformula egészítette
ki, amely megemlékezett az adományozó püspökről és a templomról, ahová
használatba adták.
Evangeliarium: a négy evangélium szövegét tartalmazó könyv.
Evangelistarium,
perikopás könyv: a liturgiában felolvasott
evangéliumi részleteket (perikopákat) a liturgikus év sorrendjében
tartalmazó szerkönyv.
Evangélista-szimbólumok: az egyes evangélistákat jelképező „lelkes állatok”
(vö. Jel. 4,6-7, Ez. 1,5-12); Mátét az ember vagy angyal, Márkot az oroszlán,
Lukácsot az ökör vagy tulok, János a sas képviseli.
Fehéralapos technika: a Kr.e. V.
században kialakult görög vázadíszítési mód: a hátteret krétaporral
kevert fehér alap jelentette, erre eleinte a szokásos technikával, később
égetés után felvitt több színnel festettek.
Feketealakos vázafestészet: a Kr.e.
VII. század végén kialakult vázadíszítő technika. Lényege, hogy háttérként
megmarad az agyag vörös színe, az alakokat fekete mázzal borították, s
belső részeket bekarcolással és vörös-fehér kiegészítő színekkel díszítették.
Fibula:
ruhakapcsoló tű, az ókor és a kora középkor több korszakából és több
kultúrájából ismerjük különböző típusait.
Filigrán:
arany vagy ezüst szálakból készült, áttört mintájú díszítmény az ötvösmunkákon.
Fogadalmi szobor: olyan a vallási
kultusz körébe tartozó szobor, amelyet a szobor állítója hálából,
illetve tiszteletből ajánl fel valamely istenség számára, annak szentélyében.
Mezopotámiában fogadalmi szobrokat már a kora dinasztikus kortól kezdve
ismerünk. A szobrok formailag nagy változatosságot mutatnak az erősen stilizálttól
a teljesen élethű alkotásokig, a vallási tartalom azonban ugyanaz. A szobor
mellett fogadalmi céllal sztéléket is állítottak.
Forum:
eredetileg Róma, majd általában a római városok központi közösségi tere.
Frigidarium:
a hideg vizes medence a római fürdőben.
Gádorfal: bazilikális
elrendezésű templomok főhajójának a mellékhajó tetőzete fölött emelkedő
oldalfala, amelyen a főhajót közvetlenül megvilágító ún. bazilikális
ablaksor húzódik végig.
Gemma:
vésett díszítésű féldrágakő; két alapvető típusa az intaglio és a kámea
(cameo).
Geometrikus művészet: az ókori
görög művészet Kr.e. IX-VIII. századi szakasza, amelyre a geometrikus
idomok használata, a kerámia formájának és a díszítésnek összhangba hozása
volt jellemző. A korszak végén megjelentek a figurális ábrázolások is.
Germán állatstílus: elsősorban
a germán népek népvándorláskori művészetében jelentkező, állatalakokból
építkező stílus, melynek I. változata (VI.sz.) additív, a II. (VII.sz.)
integráló jellegű.
Görögkereszt
alaprajz:
az egyik legjellegzetesebb bizánci templomtípus középpontos elrendezésű
alaprajzi formája, amelyben az épület keresztszárainak metszéspontjában
keletkezett négyezetre csegelyek, illetve dob közbeiktatásával kupola borul,
a bizánci szemléletmódban a makrokozmosz modelljeként. A többnyire
dongaboltozású keresztszárak közé négyzetes mellékterek simulnak,
amelyekkel együtt egységes 9-osztatú térszervezés jön létre. 8-szög felével
záródó szentély, és előcsarnok kapcsolódik hozzá a főtengelyben. Az épülettípus
a szerzetesi építészetben kristályosodik ki, és annak közvetítésével válik
meghatározóvá mára képrombolás időszakában.
Granuláció:
A vékony sávra felvágott drótdarabokat faszénen vagy hamuban izzították,
s ezek izzáskor a legkisebb felületre zsugorodtak, tökéletes gömb formát
vettek fel. Az ötvöstárgy díszítésére ezeket a gömböcskéket szorosan
egymás mellé forrasztották.
Gyűrűs kripta: az apszis belső oldalán körbefutó, földbe mélyedő
folyosó, mely a főoltár alatti ereklyesír zavartalan megközelítését
teszi lehetővé; első példája a római régi San Pietro (VI.sz. vége).
Hippodamoszi városépítészet: a görög
világban kialakult várostervezési elvek, melyeket a milétoszi Hippodamosznak
(Kr.e. V. század) tulajdonítanak. Jellemzője a szabályos utcahálózat, a városrészek
funkció szerinti elkülönítése, az éghajlati, társadalmi, közigazgatási
szempontok figyelembe vétele, valamint a földrajzi környezethez való
alkalmazkodás.
Hodigitria
(Útmutató): Az Istenszülő a gyermek Jézussal-ábrázolások egyik alaptípusa,
amely egy Szent Lukács ecsetjének tulajdonított, a konstantinápolyi
Hodegon-kolostorban őrzött kegyikon nyomán terjedt el, Máriát néhol álló
alakként, többnyire félalakosan ábrázolja, egyik karján a gyermek Jézussal,
akire másik kezével rámutat. Legkorábbi fennmaradt ábrázolása a Rabbula
evangeliariumban található (586 k.). A középbizánci időszakban alakul ki
az elnevezés teológiai magyarázata (az egyedül üdvözítő Útra mutat).
Hüdria:
víz hordására szolgáló edény.
Idol: görögül eredetileg „istenképmás”,
„bálvány”. Az őskori és korai ókori kultúrák emberalakú szobrait (főleg
kisplasztikáit) nevezzük így; az elnevezés egyben azt a feltevést is
sugallja, hogy ezek a többnyire erősen stilizált ábrázolások készítőik
vallási életéhez kötődhettek.
Ikon: a
kultuszkép a bizánci egyházi gyakorlatban. Jelentése, a transzcendens
megjelenítésében való sajátos szerepe a képrombolási vitában kristályosodik
ki. Hiteles ábrázolásoknak tartott prototípusokon alapuló ikonográfiai kánonok,
és sajátos formai megoldások (fordított perspektíva) szabályozzák ábrázolásait,
ami azonban nem zárja a különböző időszakokban eltérő szemléletű stílusmegoldások
alkalmazását.
Ikonosztázion:
a templon (szentélyrekesztő) ikonokkal való kiegészítésével alakul ki. Az
oszlopokra nehezedő architrávra kezdetben egyszerű episztilion (hosszú
ikonszerűen festett fatábla) kerül föl a Dodekaorton (12 főünnep), vagy a
Deészisz ábrázolásával. Az oszlopok közé helyezték a deszpotiké („uralkodói”)
ikonokat (elsősorban az Istenszülő Szűz a gyermek Jézussal, Krisztus
ikonjai). Keresztrefeszítés-csoport koronázza. Késobb, elsősorban a Balkánon
megtartják egyszerű, néhány soros szerkezetét, Oroszföldön viszont többsoros
magas struktúrává fejlődik. Az ikonosztázion ábrázolásai a monumentális
műfajokból kerülnek át, és kötött képi renddé összegződnek (1.
Istenszülő a gyermekkel, Tanító Krisztus, tituláris ikon, helyi szent (Trónus-ikonok,
Alapképek), köztük a liturgikus kapukkal (központi Császári/Királyi kapu,
É-i és D-i Diakónus kapu); 2. Ünnepek, középen a Mandylionnal (majd az azt
felváltó Utolsó vacsora jelenettel) 3. Deészisz (majd Trónoló Krisztus-Főpap
és a 12 tanítvány; 4. Próféta-sor (12 ószövetségi király, próféta).
Koronázó szakasz: Keresztrefeszítés-csoport
Iniciále: kódexek díszítéssel kiemelt kezdőbetűje.
Intaglio:
bevésett motívumokkal díszített ékkő (gemma).
Inzuláris: a brit szigetekről származó, ír vagy angolszász
eredetű műalkotás.
Italo-hellénisztikus művészet: Közép- és
Dél-Itáliában a Kr.e. IV. század vége és a félsziget teljes romanizációja
között kialakuló művészeti stílus, amelyben a hellénisztikus művészet
elemei és a különböző helyi népcsoportok művészeti hagyományai alkotnak
szintézist. Az italo-hellénisztikus művészeti koinéba torkollik az etruszk
és a dél-itáliai görög művészet késői szakasza is.
Kamea:
domború figurákkal díszített, vésett ékkő (gemma).
Kánonkép: szektartáskönyvben a mise kánonjának Te igitur kezdetű
részét illusztráló, Keresztrefeszítést ábrázoló egész oldalas miniatúra.
Karoling: a középkori művészet stíluskorszaka a VIII. sz. közepétől
a X. sz. közepéig, a frank Karoling-dinasztia korában; normái Nagy Károly
uralkodása (768-814) alatt alakultak ki.
Képrombolás
(ikonoklaszmosz) (726-843). I. korszaka, 726-787: 726-ban
és 730-ban III. (Izauriai) Leó ediktumot adott ki az ikon- és
ereklyetisztelet betiltásáról, a Megváltó, az Istenszülő és a szentek képeinek
megsemmisítéséről. A keleti figuratív ábrázolásokat tiltó vallások példája
is befolyásolta. Emellett központosító tövekvéseinek akadályozóját látta
az Egyházban, főképp kolostoraiban, amelyek a bizánci kozmopolita társadalom
legszélesebb rétegei számára egyre meghatározóbb szellemi erőként is
hatottak (az ikonok viszont az egyik leghathatósabb eszköznek bizonyultak a
hitgyakorlatban, s a kolostorok megerősödésében). Az ikonodulok, a rövidesen
félreállított Germanosz pátriárka, Damaszkuszi Szt. János elutasítva a bálványimádás
vádját a képtisztelet helyessége mellett foglalt állást (a kép láthatóvá
teszi a szellemi valóságot és immanensen kapcsolódik hozzá, a kép
tisztelete „az ábrázoltra száll át”). V. Konstantin (Kopronümosz)
folytatja a képrombolást (754. Hiereia-i zsinat: határozatok a képrombolásról).
Eiréné császárnő rövid időre visszaállítja a tiszteletet Theodorosz
Sztuditész hatására (787. Nikaiai /hetedik egyetemes/ zsinat megerősíti a képtisztelet
helyességét). II. korszaka, 815-843:
V. Leó (Örmény) 815-ben helyi zsinaton ismét felújíttatja az ikonoklaszta
határozatokat. A vita az ikonteológia kikristályosodását eredményezi,
843-ban Theodóra és fia II. Mikhael végleg visszaállítja a képtiszteletet.
Késő
bizánci művészet:
Konstantinápoly visszafoglalásától (1261. VIII. Mikháél Palaiologosz),
annak végleges elvesztéséig (1453. II. Mohamed) tartó időszak kezdetén az
udvari művészet az antik kultúrához való programszerű visszatérést
hirdette, ugyanakkor a szellemiségen, esztétikán belül több felfogás is érvényesült.
Paleolog (Palaiologosz)-reneszánsz:
a képtér újra optikai egységgé egyesül, amelyben a figura a táj, az
architektúra kapcsolatban áll egymással, térbeliség, individuum, portrészerűség,
festőiség, mozgás jellemzi a képzőművészetet a hellenizálás jegyében.
A dráma, az érzések és a hagyományos ikonográfia szubjektívebb átfogalmazása,
számos egyéni megoldás, több irányvonal érvényesülését teszi lehetővé,
amelynek számos megoldása az itáliai trecento eredményeivel vetekszik a
bizantinológia szerint. A korszak bizánci tudósai a klasszikus műveltség
Európába való közvetítésében is szerepet játszottak.
Kontraposzt:
először a görög klasszikus szobrászatban alkalmazott elv: a test ellentétes
mozdulataiból kialakított egyensúly, a szobrászat és festészet egyik
kompozíciós elve.
Kora bizánci
művészet:
Konstantinápoly alapításától (330) vagy az első bizánci császár
Arkadiosz uralkodásától (395-423), vagy Róma bukásától (476) a képrombolásig
(726-843) tartó időszak művészete, amelyben nemcsak a világi, hanem a szakrális
funkciójú emlékek esetében tovább élnek az antik művészet hagyományai,
a hellenizmus stiláris elemei, a római triumfális ikonográfia, ugyanakkor a
keleti provinciákból egyre erősebb absztraháló szemléletmód hatja át elsősorban
a monumentális műfajú alkotásokat és az ikon műfaját.
Közép
bizánci művészet:
a képtisztelet visszaállításától (843.) a latin császárságig
(1204-1261) tartó időszak művészete immár egységes szemléletű,
klasszikus bizánci stílus, amelyben a meghatározó, udvari, antik igazodású
művészeti irányvonal a keresztény keleti teológiai tartalom szerinti újjáfogalmazásban
jelenik meg. Kialakulnak a szakrális ikonográfia legalapvetőbb képtípusai,
a makrokoszmoszt megjelenítő templomi tér képi programja.
Makedón klasszicizmus: a Makedón dinasztia (867-1056) idejének művészete,
a kereszténység szellemiségében újjászülető hellenizmus (a figurák, a tér
anyagi jegyeinek spiritualizálódása,). A
Dukász-Komnénosz-dinasztia idején viszont az ábrázolásokon a
transzcendens lét egyre elvonatkozottabb, grafikusabb megjelenítése válik
dominánssá, a képtípusok kánonivá rögzülnek.
Kratér:
bor és víz elegyítésre használt edény.
Külix:
magas
talpú, lapos, széles, két vízszintes füllel ellátott ivóedény, csésze.
Kultusz-szobor: az ókori vallások kultikus tiszteletben részesített
szobra. A szoborban az istenséget jelenvalónak tekintették. Az istenség
szentélyében lakik, ellátásáról a szentély papjai gondoskodnak.
Kurosz:
álló ruhátlan férfialak (ifjú), az archaikus kori görög művészet egyik
fő szobrászati típusa. Női párja a koré:
álló, ruhás nőalak.
Laconicum:
a római fürdő igen magas hőmérsékletű (izzasztó) része.
Léküthosz:
eredetileg szűknyakú, mélyszájú kis kenőcsösedény, később a forma a görög
halottkultuszban kapott nagy szerepet.
Limes:
a római birodalom katonai határa, amely elválasztotta a barbár népektől.
Maiestas Domini: „Az Úr felsége”, a keresztény ikonográfiában a
mandorlában trónon ülő, jobbját áldásra emelő, baljában könyvet tartó
Krisztus, körülötte a négy evangélista-szimbólummal.
Médaillon: kerek vagy ovális formájú ábrázolás, érem vagy ékszer.
Megaron:
többnyire téglalap alakú teremépület, bejárata az egyik rövid oldalán nyílik.
Menologion.
A napi szent tiszteletére írt imaszövegeket tartalmazó liturgikus könyv.
Meroving: a frank művészet első korszaka a Meroving-dinasztia
uralkodói idején, VI-VIII. sz.
Metabizánci
/Posztbizánci művészet:
A bizánci rítus és művészet terjedése a birodalom határain túlra a közép
bizánci időszak során kezdődik meg, a Balkán, Oroszföld, Kis-Azsia, Észak-Afrika,
Grúzia, Örményország irányába, az egyes államalakulatokat Bizánc egy időre
be is kebelezi, de a területek függetlenedése után is fennmaradt a bizánci
egyházpolitikai, kulturális szférához való tartozásuk, vagy
kapcsolatrendszerük. Konstantinápoly bukása (1453.) után bizánci rítusú
nemzetegyházak keretein belül nemzeti és helyi művészeti egységek, iskolák
alakultak ki, részben a korábbi helyi bizánci tradíció, részben a
fennmaradt kolostori kapcsolatok nyomán (orosz, bolgár, szerb, román, ukrán,
ill. Kárpát-vidéki). Az eltérő helyi folyamatok ellenére közös jellemzőjük,
hogy 17-18. századra az európai stílusirányzatokkal (reneszánsz, barokk)
kapcsolatba kerülve adaptálják azokat bizánci eredetű ikonográfiai tradíciójukba.
Metopé:
a dór oszloprendben a párkányzaton a triglyphek közötti négyzetes mezők,
melyeket gyakran festett táblával vagy domborművel díszítettek. Ugyanígy hívják
a vázafestészetben a négyszög alakú képmezőt is.
Miniatúra: (a latin minuum = cinóber szóból) a kódexek festett
díszítése.
Narthex:
(görög, narthéx: előcsarnok)
a korai keresztény és a bizánci templomépítészetben általában a hosszház
teljes szélességére kiterjedő, a hossztengelyre merőleges, a templomtértől
elválasztott, általában oszlopos előcsarnok.
Niello:
ötvöstechnika, a zománcozáshoz hasonló díszítésmód. A díszítmény
rajza szerint bevésett ezüst- vagy aranylemez mélyedéseibe réz, kén, ezüst-
és ólomkeverékből származó fekete masszát kennek. (Plinius receptje alapján:
3 rész ezüst + 3 rész kén + 1 rész réz, Theophilus receptje alapján: 4 rész
ezüst + kén + 2 rész réz + 1 rész ólom). Fényezés után a rajz csillogóan
kiemelkedik a sötét háttérből és metszetszerűen hat.
Oinokhoé: egyfülű, általában
nagyobb méretű, kiöntős boroskancsó.
Orientalizáló kor: a görög művészetnek a
Kr.e. VIII. század végétől a VI. század elejéig tartó korszaka,
amelyet a keletről érkező technikák és díszítőmotívumok tömeges átvétele,
ugyanakkor sajátosan görög feldolgozása és átértelmezése jellemzett.
Palmetta:
1. az asszír művészet pálmalevélre emlékeztető, gyakran sormintát követő
díszítőeleme; 2. a közel-keleti kultúrákból a görögség által átvett
és elterjesztett, a későbbi korokban is szívesen alkalmazott dekorációs
elem.
Peristylium:
oszlopokkal körülvett tér, elsősorban az ókori lakóházak
oszlopokkal körülvett belső udvarát nevezik így.
Pinax:
tábla, táblakép. Festett v. domborműves, sírokban vagy szentélyekben
elhelyezett kő-, fa- v. agyagtáblák. Ez utóbbiakat ismert vázafestők is díszíthették
(pl. Exékiasz).
Poncolás: ötvösművek felületét borító, verőtővel előállított
ismétlődő minta.
Ponderáció:
kiegyensúlyozást jelentő latin szó, művészeti értelemben a görög művészet
által felfedezett szobrászati alapelv, amely az alakok súlyának eloszlásával
foglalkozik. A klasszikus kor elejétől az álló emberalak ábrázolásánál
a korábbi frontalitást meghaladva, a testsúly az alak egyik lábára kerül,
és a testben így keletkező aszimmetriát a szobrász következetesen végig követi
a test felsőbb részein is (a súlyt hordó láb csípője enyhén felemelkedik,
az előre lépő láb oldalának válla kicsit előbbre húzódik, stb.). A
klasszikus kortól kezdve az antik szobrászat következetesen törekszik a
testsúly egyenlőtlen eloszlásának ábrázolására és ennek kiegyensúlyozására
a kontraposzt szerkesztési elvével.
Porphüra:
a császárné palotaszárnya a konstantinápolyi császári palotában. Az
imperiális jelentésű porfírral burkolt hálója a Porphürogennétosz=Bíborbanszületett
császárok születésének helye (temetés: porfír szarkofágban).
Proszkünészisz:
tiszteletadás,
amelyben az ikonok (vagy egykor a császárok) részesülhetnek. Nem azonos a latreiaval (imádás), amely a tisztelet legmagasabb foka, amely
egyedül Istennek jár. Mély meghajlással fejezhető ki (szemben a metániával=teljes
leborulás)
Provincia:
a köztársaság kora végén Italián kívül fekvő terület, amelyet a római
nép tulajdonának tekintettek, római magistratus kormányozta, meghatározott
földrajzi határa volt.
Pszaltérion
(Zsoltároskönyv). A 150 zsoltárt tartalmazó könyv a bizánci szertartásban
minden héten használatos. Latin formája: psalterium.
Sacramentarium: a mise során a pap által elmondott imaszövegeket
tartalmazó szertartáskönyv.
Situla:
kerámiából vagy bronzlemezből trébeléssel készült vödör alakú edény.
Főként Itália észak-keleti részén terjed el ez az edénytípus, a Kr. e.
VII. századtól. Jelentősek az egymás alatti sávokban figurális
jelenetekkel díszített situlák (Benvenuti, Kr. e. 600 körül, Certosa, Kr.
e. 500 k.).
Szentély
(szentélykörzet, temenos): a görög
vallásos építészetben elkerített, de fedetlen terület, amelyen egy vagy több
kultuszt gyakoroltak, esetleg egy vagy több templomépületet is emeltek benne.
Sztoa:
a görög építészetben a klasszikus kor végén kialakuló monumentális közösségi
épülettípus, egyik oldalán nyitott, egy vagy több oszlopsorral tagolt,
hosszú téglalap alaprajzú csarnok.
Tablinum:
az antik római lakóház étkezőhelyisége, a családfő tartozkodási helye
és dolgozószobája, amely az atrium mögött helyezkedett el. Eltávolítható
fa fal választotta el a kerttől vagy peristylium-udvartól.
Tausírozás
(ezüstberakás): A niello világos alapon sötét rajzot ad, az ezüstberakás
sötét alapon világos rajzot ad. A rajzot itt is alávésték a fémbe, majd
hevített ezüstszálakat kalapáltak bele és lecsiszolták.
Tepidarium:
a langyos vizes medence a római fürdőben.
Theotokosz
(Istenszülő): Mária jelzője. Az epheszoszi zsinaton (431.) kihirdetett dogma
szerint Mária nem pusztán Krisztus-szülő (nesztoriánus eretnekség), hanem
Istenszülő is, mivel Jézus Krisztusban az isteni és az emberi természet összekapcsolódik
(451-es chalkedoni zsinat: a két természet vegyülés nélkül, változatlanul,
szétszakíthatatlanul és oszthatatlanul van Jézus Krisztusban, tehát Jézus
valóságos Isten és valóságos ember).
Toga:
a római polgárok által viselt, dúsan redőzött felső ruha.
Trébelés
(domborítás): vésővel vagy poncoló szerszámokkal való lemezalakítás.
Trikonchosz
záródás:
lóhereszerű szentélyzáródás, ahol a szentély apszidiális záródását a
kilencosztatú templomhajóhoz csatlakozó É-i és D-i apszidiális kléroszok
(kórusfülkék) ismétlik. Hosszanti hajójú templomhoz is csatlakoztatták.
Utóbbi formában a görögkeresztforma mellett a másik legjellegzetesebb
templomi alaprajzot jelenti (Chios, Nea Moni, moldvai kolostortemplomok,
magyarországi posztbizánci templomépítészet).
Vicus:
katonai létesítmény körül kialakult polgári település.
Vörösalakos vázafestészet: a Kr.e.
VI. század utolsó negyedében, az athéni vázafestészetben megjelenő díszítési
technika, a feketealakos díszítésmód megfordítása: a feketére égő máz
a hátteret fedi, amelyből az alakok a máztalan cserép vörös színében
emelkednek ki, belső részleteiket különböző vastagságú fekete vonalakkal
ábrázolják. A Kr.e. VI. század végére majdnem teljesen kiszorítja a
feketealakos technikát, a Kr.e. IV. század végéig marad fenn.
Westwerk: nyugati építmény, a templomok nyugati részén található,
többszintes, tornyokkal ellátott összetett funkciójú épületrész, a
karoling és Ottó-kori építészetben ismert.